Sök

Den hellige familie (mosaikk av p. Rupnik) Den hellige familie (mosaikk av p. Rupnik) 

Josef: 12. Josef, vernehelgen for den universelle kirke

I sin siste katekese om den hellige Josef forklarte pave Frans hvorfor Josef er vernehelgen for hele Den katolske kirke.

Vuokko-Helena Caseiro – Vatikanstaten

Før pave Frans’ katekese onsdag 16. februar ble følgende bibeltekst lest:

Da de var dratt bort, viste Herrens engel seg for Josef i en drøm og sa: «Stå opp, ta med deg barnet og barnets mor og flykt til Egypt, og bli der til jeg sier fra! For Herodes kommer til å lete etter barnet for å drepe det.» Han sto da opp, tok barnet og moren med seg og dro samme natt av sted til Egypt. Der ble han til Herodes var død. Slik skulle det ordet oppfylles som Herren har talt gjennom profeten: Fra Egypt kalte jeg min sønn. (Matt 2,13–15 fra Bibel 2011)

Denne katekeserekken utfyller det apostoliske brevet Patris corde, som pave Frans skrev i anledning 150-årsjubileet for at den hellige Josef ble erklært som vernehelgen for Den katolske kirke. I sin tolvte og siste katekese siterer paven mye fra punkt 5 i Patris corde.

Josef tar Jesus og Maria under sitt vern

Når vi leser om Josef i evangeliene, hører vi ofte at «han står opp, tar barnet og barnets mor med seg, og gjør det som Gud har pålagt ham» (jf. Matt 1,24; 2,14.21).» «Jesus og Maria, hans mor, er jo faktisk vår tros mest dyrebare skatt», og Josef har i oppgave å ta dem under sitt vern.

Josef verner om Kirkens «urkjerne»

I frelsesplanen er Sønnen uadskillelig fra moren, fra henne som «vandret frem i tro og bevarte sin forening med Sønnen uten svik helt til korset» (Lumen gentium, 58). Jesus, Maria og Josef er på sett og vis Kirkens «urkjerne».

«Vi må alltid spørre oss om vi virkelig beskytter Jesus og Maria av all vår kraft. På gåtefullt vis er de betrodd vårt ansvar, vår omsorg, vår varetekt.» Her har vi et vakkert trekk ved det kristne kall: Alle kristne er kalt til å verne om. «Å verne om livet, verne om menneskelig utvikling, å verne om menneskesinnet, å verne om menneskehjertet, å verne om menneskets arbeid. Vi kan si at kristne er som den hellige Josef: De må verne om.»

Den høyestes Sønn kom til verden som et svakt menneskebarn. Han ønsket vern, beskyttelse og omsorg. Han overga seg i Josefs hender, slik også Maria gjorde. I Josef fant hun en ektemann som elsket og respekterte henne og alltid tok seg av henne og barnet. Slik sett «må jo den hellige Josef være Kirkens vernehelgen, for Kirken er fortsettelsen av Kristi kropp i historien, og Kirkens morskap antydes i Marias morskap. Ved å beskytte Kirken fortsetter Josef å beskytte barnet og barnets mor, og ved å elske Kirken, fortsetter også vi å elske barnet og barnets mor

Mine minste søsken

Dette barnet er den mannen som senere sa: «Det dere gjorde mot én av disse mine minste søsken, har dere gjort mot meg» (Matt 25,40). Disse «minste søsken» er alle sammen barn som den hellige Josef tar under sitt vern. Han er vernehelgen for alle trengende, landflyktige, dem som sørger og dem som ligger for døden. Og av ham må også vi lære å verne om disse godene: «å elske barnet og barnets mor; elske sakramentene og Guds folk; å elske de fattige og vår menighet. De er alle barnet og barnets mor

Å elske Kirken slik den er

Nå for tiden er det meget vanlig å komme med kritikk av Kirken, å påpeke dens inkoherens, å understreke dens synder, «som i virkeligheten er vår egen inkoherens, våre synder, for Kirken er og har alltid vært et folk av syndere som møter Guds barmhjertighet. La oss spørre oss om vi i dypet av vårt hjerte elsker Kirken slik den er – Guds folk på vandring, med mange begrensninger, men med stor villighet til å tjene og elske Gud. For det er kun kjærligheten som gjør oss i stand til å si hele sannheten, og ikke bare deler av den; å si det som ikke er bra, men også erkjenne alt det gode og hellige som finnes i Kirken, og som begynner med Jesus og Maria.»

Be Josef om forbønn

Paven oppfordret til å be Josef om forbønn i vanskelige situasjoner, det være seg på grunn av våre egne feil og synder, på grunn av forfølgelse, på grunn av manglende ressurser – særlig i vårt arbeid for Jesu minste søsken.

Bønn

Paven avsluttet med samme bønn som i Patris corde:

Hill deg, Gjenløserens vokter
og jomfru Marias ektemann.
Deg betrodde Gud sin Sønn;
til deg satte Maria sin lit;
med deg vokste Kristus opp til mann.

Å, salige Josef, vær en far også for oss,
og led oss under livets vandring.
Be Gud gi oss nåde, barmhjertighet og mot,
og forsvar oss mot alt ondt.
Amen.

***

Hele katekesen på svensk og på engelsk og andre språk

Sammendrag på norsk av alle katekesene i denne serien:
1. Den hellige Josef og hans miljø
2. Josef i frelseshistorien
3. Josef, Marias rettskafne mann
4. Josef, stillhetens mann
5. Josef, en forfulgt og modig migrant
6. Josef, Jesu fosterfar
7. Tømmermannen Josef
8. Josef, en far i ømhet
9. Josef, en mann som «drømmer»
10. Josef og de helliges samfunn
11. Josef, vernehelgen for en god død
12. Josef, vernehelgen for den universelle kirke

26 februari 2022, 15:51