Sök

Paven til kateketerne: I skal ikke holde skoletime, men give den levende tro videre Paven til kateketerne: I skal ikke holde skoletime, men give den levende tro videre  (Vatican Media)

Paven til kateketerne: I skal ikke holde skoletime, men give den levende tro videre

Pave Frans modtog onsdag den 7. september i Aula Paolo VI deltagerne i den 3. internationale katekesekongres. Han sagde, at kærlighed ”skal være det, vi bruger som målestok i vores moralske handlen”. Han inviterede til at ”finde de bedste måder at kommunikere troen videre på, så den kommer til at passe til alder og forudsætninger hos dem, der lytter”. Han mindedes søster Dolores - den kateket der forberedte ham til hans første hellige kommunion.

Lisbeth Rütz Vatikanstaten

”Bliv aldrig trætte af at være kateketer. Hold ikke ”katekesetime”, nej. Katekesen kan ikke være som en skoletime. Nej, den er en levede erfaring af troen”. Pave Frans modtog ca. 1.400 kateketer fra hele verden, der var kommet til den 3. internationale kongres for kateketer.  Og han takkede dem for ”engagementet i at give troen videre. ”Det er et vigtigt ”ansvar” over for børn, uge og voksne, der ”beder om at komme med på en troens vandring”.

Kateketernes  ”tjeneste”.

Kateketerne har i det kristne fællesskab faktisk ”en stor rolle”. Derfor indstiftede paven den 10. maj 2021 med motu propriet Antiquum ministerum formelt kateketens ”embede” Det var en anerkendelse af det lægfolk, der i kraft af deres dåb samarbejder om at tjene evangeliseringen i en verden, hvor de ser en ”globaliseret kultur trænge sig på”. Med en Editio typica sidste år havde paven introduceret et specielt ritual, der siden den første januar i år har kunnet bruges af alle verdens biskopper. Han kan indsætte kateketer under en liturgisk fejring. Også dette er et tegn, der kan give større værdighed til den der har dette hverv, der – som paven altid har sagt - ikke er et arbejde, men et ”kald”.

« Onsdagsaftalen »

Det er en kaldelse, der angår alle de troende inklusive biskopper, præster, gudviede, ” til at Herren kalder os alle til at lade hans Evangelium lyde ind i ethvert menneskes hjerte”, bemærkede paven i sin tale onsdag. Han indrømmede her, at han holdt meget af ”onsdagsaftalen”.  Generalaudiensen er for pave Frans ”et privilegeret øjeblik”. ”Her møder jeg hver uge så mange mennesker, der kommer for at deltage i katekesen”. For pave Frans er det ”et privilegeret øjeblik”.

Mens vi reflekterer over Guds Ord og Kirkens tradition, går vi fremad som Guds folk, og vi er også kaldede til at finde de nødvendige måder at vidne om evangeliet i det daglige liv på.

Bliv aldrig træt af at være kateketer

Pave Frans beder om, at en bestemt slags begejstring aldrig må gå tabt: ”Jeg beder jer – sagde han til deltagerne på kongressen-  om aldrig at blive trætte af at være kateketer". Hold ikke ”en time i katekese”. Selvfølgelig, understregede han, er det nødvendigt at finde de bedste måder, så troen gives videre på en alderssvarende måde – en måde der passer til forudsætningerne hos dem, der lytter til os. Men det er især det individuelle møde, der er afgørende, det møde vi har med hver af dem, fordi dette ”åbner hjertet for at modtage den første hellige kommunion og for at ønske at vokse i det kristne liv med den dynamik, som katekesen tillader, at vi gør til virkelighed”. Paven sagde, at de retningslinjer for katekese, der er blevet udleveret i de seneste måneder, ville være nyttige for at forstå, ”hvordan man skal forny katekesen i bispedømmer og sogne”.

Vidner om et nyt liv

Pave Frans citerede også Den katolske Kirkes katekismus for at minde kateketerne om kaldet til at være ” vidner om det nye liv ”.

Glem aldrig at formålet med katekesen, som er en priviligeret del af evangeliseringen, er at nå frem til at møde Jesus Kristus og lade Ham vokse i os.

”Det sande og det unikke bud i dette ”nye liv”.er ”kærlighed”. Den der ” kommer fra Gud og som Jesus har åbenbaret med mysteriet om Hans tilstedeværelse midt i blandt os ”, med sin død og opstandelse. ”Kære kateketer, I er kaldede til at gøre personen Jesus Kristus synlig og mærkbar - Han som elsker jer alle og derfor bliver en rettesnor for vores liv og den måde, vores moralske handlen kan bedømmes på. Fjern jer aldrig fra denne kilde til kærlighed, for den er betingelsen for at være lykkelig og fulde af glæde, altid og trods alt ”

Kald

Paven erklærede sig til sidst overbevist om, at ” denne vandring vil føre mange af jer til fuldt ud at opdage kaldet i at være kateket og dermed bede om at komme ind i tjenesten som kateket ”.

Vær ikke bange. Hvis Herren kalder jer til denne tjeneste så følg Ham ! Vær med i den samme sendelse som Jesus Kristus - at forkynde Hans Evangelium.

Søster Dolores - den første kateket

Paven afsluttede audiensen med et personligt minde : ” Jeg har ikke lyst til at slutte - og det anser jeg for en god og retfærdig ting - uden at huske mine kateketer », sagde  Jorge Mario Bergoglio og løsrev sig fra sit manuskript. ”Der var en søster, der ledede kateketgruppen. Nogle gange underviste hun - nogle gange var det to andre dygtige kvinder. De hed  Alisia begge to. Jeg kan stadig huske dem. Og denne søster gav mig fundamenterne i mit kristenliv i forberedelserne til min første hellige kommunion i 43-44. Jeg tror ikke, at nogen af jer var født dengang. Herren viste mig en meget stor nåde. Hun var meget gammel, jeg var student, jeg studerede i udlandet, i Tyskland, og da jeg var færdig med studierne, vendte jeg tilbage til Argentina. Dagen efter jeg var kommet tilbage til Argenting,  døde hun. Jeg kunne følge hende den dag. Og da jeg var der og stod og bad ved hendes kiste, takkede jeg Herren for denne søsters vidnesbyrd. Næsten hele sit liv tilbragte hun med katekese, med at forberede børn til første kommunion. Hun hed Dolores".

Det var pavens erfaring, at ”når der er en god kateket, så sætter det sig  spor ”. ”Ikke bare spor af den der sår, men spor af det, som personen har sået ”, sagde pave Frans. Og han tog afsked fra kateketerne med dette ønske at: ” jeres børn, jeres voksne, dem som I ledsager i katekesen altid vil huske jer foran Herren som en person der har sået smukke og gode ting i hjertet ”.

Katekesens martyrer

Paven udtrykte til sidst sin taknemmelighed over de kateketer, der også i dag bliver martyrer for troens skyld.

Oversættlse og bearbejdelse af "Il Papa ai catechisti: non fate lezioni di scuola, trasmettete la fede viva"
ved Salvatore Cernuzio, Vatican News.
 

14 september 2022, 10:54