Pave Frans Corpus Domini Pave Frans Corpus Domini 

Pave Frans: eukaristien er helbredende for os

Omkring 50 mennesker var til stede ved højaltret i Peterskirken til messen på Kristi Legems og Blods Fest søndag den 14. juni. Paven fejrede messen sammen med ærkepræst, kardinal Comastri og delegat ved basilikaen, monsignor Lanzani.

Lisbeth Rütz - Vatikanstaten

På grund af coronapandemien blev Kristi Legems og Blods Fest fejret uden den sædvanlige procession med sakramentet; men der var tilbedelse og eukaristisk velsignelse i Peterskirken efter messen. Pave Frans indledte sin prædiken med et citat fra 5. Mosebog: ”Husk, hvordan Herren din Gud nu i fyrre år har ladet dig vandre i ørkenen”. At huske var den røde tråd i hans prædiken.

Den hellige Skrift er givet os netop for, at vi ikke skal glemme Gud. Den er en arv, der gives videre fra generation til generation. Men Gud har efterladt os endnu mere end ord, nemlig det brød, som Han er i fuldt og helt. Eukaristien er ikke blot et minde - den er et faktum - det er Herrens påskemåltid, som bliver nærværende for os. Dette nærvær har en helende virkning på os, sagde paven.

Vi er inviterede og ventede til Hans festmåltid

Som mennesker bærer vi tit på mange synder, og det kan være en tung byrde; men Gud bliver ved med at søge os:

Han er tilfreds med at være tæt på os og hver gang vi modtager Ham, minder Han os om, at vi er dyrebare. Vi er inviterede og ventede til Hans festmåltid; vi er de bordfæller, Han ønsker sig. Og det ikke blot, fordi Han er generøs, men fordi Han virkelig er forelsket i os: Han ser og elsker det smukke og det gode, som vi er. Herren ved, at det onde og synderne ikke er vores identitet - det er sygdomme, infektioner. Og han kommer for at helbrede dem med eukaristien, der indeholder den modgift, der skal til for vores hukommelse der er syg af negativitet.

Han viser sig for os i brødets skikkelse

Kun ved at vi åbner os for Gud, kan vi helbredes for alle de sår, vi bærer på, sagde paven:

Kun kærligheden helbreder os fra angsten ved selve dens rod og befrier os fra, at vi lukker os selv inde i et fængsel. Sådan gør Jesus, når Han kommer os i møde med blidhed, i hostiens afvæbnende skrøbelighed. Sådan gør Jesus i det brød, der blev brudt for at overvinde den egoisme, vi lukker os selv inde i. Sådan gør Jesus, der giver sig selv for at sige til os, at kun ved at åbne os befrier vi os selv fra vores indre blokeringer, fra lammelsen af vores hjerte. Når Herren viser sig for os i så simpel en skikkelse som brødet, så indbyder Han os også til ikke at spilde livet på at følge tusind unyttige ting, der skaber afhængighed og efterlader et tomrum indeni os.

15 juni 2020, 11:56