Paven til Caritas: Evangeliet er vores livsprogram Paven til Caritas: Evangeliet er vores livsprogram 

Paven til Caritas: Evangeliet er vores livsprogram

Ydmyghed, fællesskab og afkald er tre "væsentlige elementer" hvis at kirken skal gå fremad, sagde pave Frans i sin prædiken under messen med repræsentanter for Caritas Internationalis.

Iben Thranholm - Vatikanstaten 

I sin prædiken under messen ved åbningen af ​​Caritas Internationalis XXI generalforsamling talte pave Francis om det "første store møde i Kirkens historie", der beskrives i dagens læsning fra Apostlenes handlinger. 

Han advarede mod fristelsen til ​​en “effektivitets kultur", hvor ønsket er at Kirken skal have alt i orden. "Herren arbejder ikke sådan," men sender i stedet Helligånden. Evangeliet, insisterede han "er vores livsprogram. Det lærer os, at spørgsmål ikke skal konfronteres med en færdig opskrift, og at troen ikke er et køreplan, men en måde at rejse sammen ... med en ånd af tillid "

Tre væsentlige elementer

Pave Frans beskrev "tre væsentlige elementer for kirken "på vej ": ydmygheden til at lytte, sammenhængskraftens karisma, mod til at give slip"

Han begyndte med “modet til at give slip", at slippe af vores egne "menneskelige overbevisninger og traditioner" for at finde den bedste måde at forkynde evangeliet på. Han understregede betydningen af ​​at reformere os selv først og fremmest - og ikke en kosmetisk reform, men en "omvendelse af hjertet, der sker gennem afkald”.

Vi kan gøre det, sagde han, ved at begynde med "ydmyghed til at lytte", så vi høre alle og især de mindste stemmer blandt os. Paven sagde, at vi for virkelig at kunne høre andre må være uinteresserede i os selv, villige til at lytte til og acceptere andres ideer. Desuden skal vi også "lytte til livet", det vil sige se på virkeligheden som den er, snarere end at fokusere udelukkende på ideer.

“Både ydmygheden til at lytte og modet til at give slip, kommer sammenhængskraftens karisma," sagde pave Frans På mødet i Jerusalem blev kirken samlet omkring Peter gennem kærlighed ", som ikke skaber ensartethed, men fællesskab." Selv om der var stærke personligheder til stede, hver med deres egne ideer, arbejdede de sammen på grund af "styrken ved elske hinanden i Herren. "

"Bliv i min kærlighed"

Til slut vendte pave Frans sig til evangeliet, hvor Jesus opfordrer sine disciple til at "forblive i min kærlighed." Vi gør det, sagde paven, især ved at forblive tæt på Jesus, der er til stede i den hellige eukaristi i tabernaklet; og i de "mange levende tabernakler, som er de fattige." Jesus, sagde han, beder os "at forblive i ham, ikke i vores egne ideer."

"Lad os spørge Herren om, at han kan befri os fra effektivitetskulten, fra det, der hører verden til, fra den subtile fristelse til at tilbede os selv og vores egen dygtighed, af at være besatte af organisation," sagde pave Frans afslutningsvis. "Lad os bede om nåden for at byde på den måde, som Guds ord angiver, velkommen: ydmyghed, fællesskab, afkald."

24 maj 2019, 11:03