Sök

Pave beder for de arbejdsløse 1. maj. Pave beder for de arbejdsløse 1. maj.  

Pave beder for de arbejdsløse 1. maj.

Pave Frans markerede Sankt Josefs festdag, den ydmyge arbejder, den 1. maj, med særlige bønner for "dem, der har mistet deres job eller ikke kan finde arbejde".

Iben Tharanholm - Vatikanstaten 

Pave Frans beskrev den lave beskæftigelse, som præger den nuværende situation over hele verden som en "global tragedie".

Da paven talte til de troende, der var forsamlet på Peterspladsen til general audiensen den 1. maj, arbejdernes internationale dag, bad paven ved katekesens slutning arbejdernes skytshelgen, Sankt Josef, at bede for dem, der har mistet deres job eller kan ikke finde arbejde.

Katekesen

Men først fortsatte paven den fortløbende​ ​katekese, han har dedikeret til “Fader Vor" i de seneste uger. Han reflekterede især over bønnens næstsidste led: "Led os ikke i fristelse".

Han mindede kort om forslaget om en eventuel ændring i oversættelse, hvor denne bønnens ordlyd kunne blive “forlad os ikke når vi fristes".

Oversættelsesproblemer

Paven forklarede, at "det er med denne næstsidste bønsråb, at vores dialog med vor himmelske Fader træder ind i slaget mellem slaget mellem vores frihed og den ondes snarer” og bemærkede, at det ikke er let at fange den nøjagtige betydning af den oprindelige græske version af bønnen, og at "alle moderne oversættelser er lidt dårlige”. Men han sagde, vi kan helt sikkert alle være enige om, at Gud ikke forsøger at sætte fristelser i vejen.

En far sætter aldrig fælder for sine børn

"Lad os ikke glemme, at en far ikke sætter fælder for sine børn". han sagde.

Han bemærkede, at trængsel og fristelse er mystisk til stede selv i Jesu liv og sagde, at "denne oplevelse for Guds Søn gør ham helt vores bror”. Paven sagde, at der er så mange evangeliske passager, der viser os, at Gud aldrig efterlader sin søn alene og han citerede episoderne i ørkenen og i Getsemane have, hvor Jesus overvinder mange fristelser til at ikke at gøre Faderens vilje.

En far forlader ikke sine børn

Og det samme gælder for os: "Han er hos os, når han giver os liv, gennem livet, i øjeblikke af glæde og når vi oplever problemer,  han er med os i sorg og i nederlag, når vi synder. Han er altid hos os, fordi en far ikke kan opgive os ", sagde paven.

Paven reflekterede også over den kendsgerning, at ikke kun er Gud ikke ophav til det onde, men når det onde opstår i et af hans børns liv, kæmper han ved hans side for at frigøre det fra det. Han er en Fader, fortsatte pave Frans"som altid kæmper for os og ikke mod os".

I den forstand konkluderede han, at vi beder til vores Fader  om “ lede os væk fra fristelsens tid", men når denne tid kommer, sagde han “så vis os, at vi ikke er alene, vis os, at Kristus allerede har påtaget sig af vægten af vores kors, vis os at Kristus opfordrer os til at bære det med ham og hjælp os med at overgive os til din faderlige kærlighed ".

02 maj 2019, 16:07