Sök

Paven ved audiensen: Vi har lige så meget brug for tilgivelse som brød Paven ved audiensen: Vi har lige så meget brug for tilgivelse som brød 

Paven ved audiensen: Vi har lige så meget brug for tilgivelse som brød

Pave Frans fortsatte sin katekese om Fader Vor ved den ugentlige generalaudiens. I denne uge fokuserer paven på “forlad os vor skyld som også vi forlader vores skylderne”.

Her følger det officielle sammendrag af pavens katekese:

Kære brødre og søstre: I vores fortsatte katekese om “Fader Vor" overvejer vi nu, hvordan Jesus lærer os at bede Gud om at “forlade vor skyld som også vi forlader vores skyldnere" (Mattæusevangeliet kapital 6, vers 12). Ligesom vi har brug for brød, så har vi også brug for tilgivelse. Hver dag! I den oprindelige græske tekst i Mattæus evangeliet bærer ordet “skyld" betydningen af ​​at være i gæld, og derfor beder kristne Gud om, at han vil tilgive deres gæld. 

Vi er virkelig i gæld til Gud, fordi alt vi har, er kommet som en gave fra ham: vores liv, forældre, venner, skabelsen selv. Ligeledes er vi kun i stand til at elske, fordi vi er blevet elsket først; vi kan kun tilgive, fordi vi selv har modtaget tilgivelse. 

Hvordan kan vi ikke genkende - i det kærlighedens bånd, der går forud for os, Guds kærlighed og nærvær? Ingen af ​​os kan elske Gud, som han har elsket os. Vi behøver kun se på et krucifiks for at indse dette. Lad os bede, at selv de mest hellige i vores midte aldrig vil ophøre med at være i gæld til Herren. Fader, vær barmhjertig over os alle!

Jeg hilser de engelsktalende pilgrimme og besøgende, der deltager i dagens audiens, især dem fra England, Irland, Belgien, Danmark, Norge, Australien, Sri Lanka og USA. 

Må rejsen gennem fasten bringe os frem til påske med hjerter renset og fornyet af Helligåndens nåde. Jeg påkalder glæde og fred i Kristus, for Forløse, over jeres og jeres familier.

 

10 april 2019, 12:41