Sök

Pave ved audiensen: "Vi er tilgivet, når vi tilgiver andre" Pave ved audiensen: "Vi er tilgivet, når vi tilgiver andre"  (Vatican Media )

Pave ved audiensen: "Vi er tilgivet, når vi tilgiver andre"

I sin fortsatte katekese om Fader Vor ved onsdagens generalaudiens mindede pave Frans os om, at vi er tilgivet i samme mål, som vi tilgive dem, som er vore skyldnere. Pave Frans reflekterede - under den ugentlige generalaudiens- over ordene fra Herrens bøn: "som vi tilgiver dem, der er vore skyldnere”.

Iben Thranholm - Vatikanstaten

Den Hellige Fader indledte med at minde de troende på Peterspladsen om, at alt vi har, selv vores eksistens, er en gave fra Gud.

"Vores liv var ikke kun villet af Gud," sagde han, "men blev elsket af Gud."

Han sagde, at der ingen plads i Kirken er for “ selvgjorte mænd", for vi er alle skyldige overfor Gud. Men, sagde han, vi udelader ofte ordene "tak" når vi beder, som om vi glemmer, at vi skylder Gud alt, og som tilgiver os, når vi er på afveje

Forlæng Guds tilgivelse til alle

Pave Frans sagde, at Jesus med vilje tilføjede en anden del til leddet "tilgiv os vor skyld", som kæder Guds tilgivelse af os til vor tilgivelse af andre.

"Forholdet mellem en lodret velvilje fra Guds side er brudt," sagde paven, "og er kaldet for at blive omdannet til et nyt forhold, som vi lever sammen med vores brødre og søstre: et vandret forhold."

Han sagde, at Gud altid er villig til at tilgive "synderne hos dem, der er venlig stemt overfor det og som beder om at blive omfavnet igen."

Tilgivet år jeg tilgiver

Men sagde pave Frans, "Guds rigelige nåde er altid krævende."

"De, der har modtaget så meget, må lære at give så lige meget uden at holde noget tilbage for sig selv," sagde han.

Pave Frans fortalte derefter en fortælling om en præst, han kendte og som hørte et en døende dames skriftemål. Præsten, sagde han, spurgte hende, om hun angrede alle sine synder. Ja, var hendes svar.

Da, sagde paven, spurgte præsten hende: "Tilgiver du andre?" Og damen, der ved at dø, sagde: "Nej. Præsten var bekymret. Hvis du ikke tilgiver, vil Gud ikke tilgive dig. "

Hvis vi har problemer med at tilgive andre, sagde pave Frans, skal vi bede Herren om at hjælpe os til at tilgive.

Tilgivelse sætter en stopper for ondskab

Pave Frans bemærkede, at Jesus indsætter tilgivelsens magt i menneskelige relationer, idet han siger, at det fylder den kløft, som retfærdighed efterlader i verden.

"Ikke alt i livet kan løses gennem retfærdighed. Især hvor det er nødvendigt at sætter en stopper det onde, skal man elske ud over det, der er nødvendigt for på ny at skabe en historie fuld af nåde. Ondskab ved, hvordan man tager hævn, og hvis vi ikke afbryder det, risikerer [ondskab] at sprede sig og kvæle hele verden. "

Så, afrundede pave Frans, denne påskeuge er en mulighed for at give andre den mest værdifulde gave, vi selv har modtaget: Tilgivelse.

25 april 2019, 09:18