Sök

Påskevigilien Påskevigilien 

Pave til påskevigilien : Rul de sten væk, der knuser håbet

"Hvorfor søger du de levende blandt de døde?" var det tilbagevendende tema i pave Frans’ ‘prædiken under påskevigilie messen i Peterskirken, hvor han udfordrede os til at rulle syndens og modløshedens sten væk.

Iben Thranholm – Vatikanstaten

Mange mennesker anser påskevigilie l liturgien for at være den smukkeste af alle katolske liturgier. Som den fejres den hellige lørdag aften, giver den en dramatisk introduktion til påske. Gennem de stærke symboler som ild, lys, musik og dåbens vand taler alt om håb og genfødsel. Og pave Frans gjorde det samme i hans prædiken.

Rul stenen væk

Paven begyndte med billedet af kvinder der bringer urter til graven; de fandt en sten, der blokerede indgangen, og frygtede, at de taget ud til graven forgæves. "Rejsen hos disse kvinder er også vores egen", sagde paven. "Til tider ser det ud til, at alt kommer op imod en sten ... Vi kan blive fristet til at tro, at det bristede håb er livets dystre lov”.

Men i dag "vi ser, at vores rejse ikke er forgæves", fortsatte han. "Påske er festen hvor gravstenen er taget borg, klipperstene der er rullet til side", sagde paven. "Gud tager selv de hårdeste sten væk imod hvilke vores forhåbninger og forventninger brister: død, synd, frygt, verdslighed.

Den menneskelige historie slutter ikke ved en gravsten, for i dag møder den “ den levende sten", den opstandne Jesus ".

Modløshedens sten

Pave Frans udfordrede os derefter til at identificere den sten, vi personligt skal rulle tilbage fra vores hjerter. Han begyndte med "modløshedens sten", hvilket er det, der blokerer håb, sagde han. "Når vi begynder at tænke alt går dårligt ... vi bliver modløse ... vi bliver kyniske, negative og opgivende". Pave Frans talte om at bygge en slags "gravpsykologi", hvor der ikke er noget håb om at komme ud i live. "Herren skal ikke findes i resignation", fortsatte han: "Han er ikke de dødes Gud, men de levendes. Begrav ikke håb ".

Syndens sten

"Syndens sten" er, hvad lukker og besegler hjertet, sagde paven. "Synd forfører, den lover ting nemt og hurtigt, velstand og succes, men efterlader så kun ensomhed og død ". Pave Frans beskrev synd som “at søge livet blandt de døde, efter meningen med livet i ting, der er forfængelige". Synd er som "en sten for indgangen til dit hjerte", sagde han. "Det afholder Guds lys fra at komme derind". Det er bedre at vælge Jesus, "det sande lys", fremfor rigdommens glans, karriere, stolthed og fornøjelse".

Modet til at se op

Pave Frans vendte da tilbage billedet med kvinderne ved graven: “ bange som de var bøjede de deres ansigter mod jorden", som evangeliet fortæller os. "De havde ikke modet til at kigge op", sagde paven og mindede os, hvor ofte vi gør det samme.

"Triste og lukket inde i os selv, føler vi os i kontrol", sagde han, "for det er lettere at forblive alene i i vort hjertets mørke end at åbne os for Herren". Kun han kan rejse os op, sagde pave Frans og fortsatte med at citere den amerikanske digter Emily Dickinson: "Vi ved slet ikke hvor høje vi er. Indtil vi bliver kaldet til at rejse os". Paven foreslog, at vi skulle spørge os selv: “Stirrer jeg på kirkegårde eller kigger jeg efter “den levende”?".

Med ham vil vi rejse os igen

"Påsken lærer os, at troende ikke bliver dvælende ved kirkegården", tilføjede pave Frans "for de er kaldet til at gå ud for at møde “den levende”". Derfor er vi nødt til at spørge, hvor vi selv går i vores liv. "Nogle gange går vi kun i retning af vores problemer", sagde han, "vi fortsætter med at søge den levende blandt de døde ... vi graver ting op vi har fortrudt, bebrejdelser, ting vi er blevet såret over og er utilfredse med uden at lade den opstandne forandre os”.

Pave Frans afrundede med at opfordre til til at bede om nåden "ikke at blive båret med af den strømmen af vores problemer ... ikke at støde på syndens grund eller blive smadret af revet af modløshed og frygt". "Lad os søge ham i alle ting og over alle ting", konkluderede paven, for "med ham vil vi rejse sig igen".

21 april 2019, 11:41