Påven under Angelus Påven under Angelus 

Paven opfordrer ledere til at være retfærdige og barmhjertige

Pave Frans talte til de troende, der søndag var forsamlet på Peterspladsen til Angelus og opfordrede alle dem, som har pædagogiske eller ledelsesmæssige ansvar til at være opmærksomme på deres rolle og være kloge, bevidste og barmhjertige.

Iben Thranholm - Vatikanstaten 

Pave Frans reflekterede denne søndag over evangelielæsningen, hvor Jesus inviterer sine disciple til at være gode rollemodeller.

Han talte til folkemængden, der var forsamlet på en solbeskinnet Petersplads til Angelusbøn, da han tog udgangspunkt fra Lukasevangeliet, hvor Jesus stiller spørgsmålet "Kan en blind person lede en blind person?"

En leder skal være klarsynet

Jesus vil gerne understrege, at en guide - en leder - ikke kan være blind, men må være i stand til at se godt, hvilket betyder at han skal have visdom, forklarede paven, ellers risikerer han at skade folkene, der forlader sig på ham.

Især, sagde paven er Jesus opmærksom på dem, der har pædagogiske eller ledelsesmæssige ansvar:  hyrderne for sjæle, offentlige myndigheder, lovgivere, lærere, forældre, og opfordrer dem til at være opmærksomme på deres særegne rolle og altid at kunne skelne hvad der er den rigtige vej at lede andre hen på.

Så, fortsatte paven, peger Jesus med sig selv som en model for lærere og vejledere til efterfølgelse med ordene "Ingen discipel er støøre for læreren; men når de er fuldt uddannet, vil hver discipel være som sin lærer ".

Dette, sagde paven, er en invitation til at følge hans eksempel og hans lære for at være gode og kloge ledere

Han bemærkede, at denne lære primært findes i Bjergprædiken, som er blevet læst for os under de sidste tre søndages liturgi.

Sagtmodighed og barmhjertighed

Pave Frans sagde, at det er nødvendigt at være mild og barmhjertig for at være oprigtig, ydmyg og retfærdig. Han påpegede, at i dagens læsning er der en anden væsentlig sætning, der opfordrer os til ikke at være indbildsk og hyklerisk: "Hvorfor ser du splinten i din brors øje, men ikke bjælken i din eget?"

"Det er ofte lettere eller mere belejligt", sagde han, "at se og fordømme andres fejl og synder end at se vores egne. Fristelsen, forklarede han, er at bære over med ​​sig selv, endog retfærdiggøre holdninger, der er forkerte; mens det når det drejer sig om at dømme andre, gør vi det ofte groft og uden bestræbe os på at forstå der foregår i deres hjerter. "

Paven sagde, at det var godt og nyttigt at hjælpe sin nabo med klogt råd, men han sagde, mens vi observerer og retter på vores nabos fejl, må vi være opmærksomme på, at vi også selv har fejl.

"På denne måde bliver vi troværdige, og vi vil handle med ydmyghed, og vidne om kærlighed", sagde han.

Pave Frans drejede atter fokus over på Lukasevangelie og spurgte: "Hvordan kan vi vide, om vores vision er klar, eller hvis en bjælke forhindrer os i at se klart?"

Jesus, sagde han, siger til os: "Et godt træ bærer ikke rådne frugter, og et rådnet træ bærer ikke god frugt. For hvert træ skal kendes på sin frugt ".

Sladder er et onde

Handlinger, sagde han, er frugten, men det er ord også. Og i det han understreger, hvordan ord vidner om træets kvalitet, advarede paven mod “ den skadefulde sladder" og sagde, at “den hos der er god, kommer det gode hjertet og munden, mens den der er ond, bevirker ondt ”.

Paven afrundede at sige at dagens læsning er nyttigt for os på vores trosrejse og opfordrer os til at skelne før “ethvert valg og enhver handling".

“At skelne er en gave fra Herren", sagde han, "og må gå hånd i med uophørlig bøn" og samtidig kræver det ydmyghed, tålmodighed og evnen til at lytte og forstå andre.

06 mars 2019, 12:16