Pave ved audiensen Pave ved audiensen 

Pave ved audiensen: Gud søger hver enkelt af os personligt

Pave Frans fortsatte sin sin katekese om Fader Vor under denne onsdags generalaudiens og fokuserede på bønnes tredje led: "Din vilje ske".

"Gud er ikke tvetydig, han er ikke skjult bag gåder, han har ikke planlagt verdens fremtid på en uforklarlig måde." I sin katekese om det tredje led i " Fader Vor" sagde pave Frans, at vi kan se Faderens vilje udtrykt i Jesu ord: Gud vil "søge og frelse det fortabte".

Dette er sagde paven, “uden nogen tvivl, Guds vilje, at alle mennesker skal frelse", hver enkelt af os individuelt.

På grund af hans kærlighed til os, banker Gud "på vores hjertets dør" for at “ drage os til sig selv for at lede os frem på frelsens vej". Gud, sagde paven, "er tæt på hver enkelt af os med sin kærlighed for at lede os ved hånden til frelse".

"Og vi beder i bøn om, at Guds søgen må lykkes, at hans universelle frelsesplan bliver fuldført," fortsatte pave Frans "først i hver enkelt af os og derefter i hele verden."

Guds ønske om menneskets frelse og hele verden betyder, at vores bøn om at hans vilje skal ske, ikke betyder at “ vi skal bøje vores hoveder" som slaver til en uforanderlig skæbne. Tværtimod, "Gud vil have, at vi er fri," sagde paven; og "det er hans kærlighed, som frigør os". “

Din vilje ske, sagde han, er "en modig, endog kamp bøn" netop fordi der er så meget ondt i verden, som ikke er i overensstemmelse med Guds vilje.

“Fader Vor” fortsatte han, "er en bøn, der antænder den samme kærlighed i os [som] Jesus har til Faderens vilje, en flamme, der tilskynder en til at forandre verden med kærlighed". 

Der er intet tilfældigt i den kristne tro, forklarede paven: "Der er snarere en frelse, der venter på at manifestere sig i hver mands og kvinders liv og fuldføres fuldt ud i evigheden." Hvis vi beder, sagde han “ er det fordi vi tror, at Gud er i stand og ønsker at omdanne virkeligheden og overvinde ondt med godt."

Pave Frans pegede på Jesu eksempel i Getsemane Have, da Herren bad: "Far, hvis du er vil, så lad denne kalk gå mig forbi; men ske ikke min vilje, men din! 

"Selvom han er " sønderknust “ denne verdens ondskab, forlader Jesus sig med tillid på det ocean af kærlighed, som Faderens vilje er ". I hans kærlighed vil Gud aldrig forlade os, understregede paven: "Han vil altid være hos os, ved siden af ​​os, indeni os. For en troende, er det mere end et håb, det er en sikkerhed “.

Som afslutning på sin katekese opfordrede pave Frans alle dem, der bar til stede på pladsen, til sammen at bede Fader Vor, hver især på deres eget sprog.

20 mars 2019, 14:39