Pave Frans ved midnatsmessen: 'Gud giver livet til jul' Pave Frans ved midnatsmessen: 'Gud giver livet til jul'  (Vatican Media)

Pave Frans ved midnatsmessen: 'Gud giver livet til jul'

Jesu fødsel i en krybbe lærer os at dele vores liv med vores brødre og søstre i nød, sagde pave Frans i sin prædiken under midnatsmessen, som han fejrede i går aftes i Peterskirken.

Iben Thranholm - Vatikanstaten

"I Bethlehem opdager vi, at Gud ikke tager livet, men giver det."

I sin prædiken under midnatsmessen sagde pave Frans, at Jesu fødsel er et vendepunkt i løbet af historien.

Brødets hus 

Han bemærkede, at Betlehem betyder "brødets hus", og at Maria lagde Jesus i en krybbe. "Det er som om han ville sige:" Her er jeg som din mad “."

Paven sagde, at Jesus giver os sig selv helt og lærer os at leve vores liv på en ny måde: "Ikke ved at fortære og hamstre, men ved at dele og give." Vi lever af Jesus, livets brød og bliver genfødt i kærlighed, og bryder dermed den onde cirkel med at tage og med grådighed.

I den hellige skrift, sagde paven, består menneskehedens arvesynd i at tage og spise en forbuden frugt. 

"Mennesket blev grådig og forslugen." 

Selv i dag, sagde han, er de få, som ofte spiser gode måltider, mens mange ikke har brød nok til at overleve.

“Når vi står foran krybben forstår vi, at livets føde ikke er materielle rigdomme, men kærlighed, ikke frådseri men velgørenhed, ikke praleri men enkelhed," sagde han.

Del med andre

Pave Frans sagde, at Jesus ved, at vi skal have noget at spise hver dag, så han tilbød sig selv hver dag i hans liv. "Også i alt på alteret bliver han brød for os; han banker på vores dør for at komme ind og spise med os."

Hvis vi byder Gud velkommen i vores hjerter og tillader ham at bo der, sagde han, ændrer historien sig. "For så snart Jesus bor i vores hjerte, er livets centrum ikke længere mit hundesultne og selviske ego, men Den, der er født og lever for kærlighed.”

Den hellige fader sagde, at Jesus til jul inviterer os til at rejse os hurtigt fra bordet og tjene andre og dele vores brød med dem, der ikke har nogen.

Frygt ikke

Pave Frans fortsatte med at sige, at Bethlehem også kaldes "Davids by". Før han blev konge, var David en hyrde, som Gud udvalgte til at lede hans folk.

Juleaften hilste hyrder Jesus velkommen i verden. En engel dukkede op og sagde til dem: 

“Frygt ikke" Den hellige far sagde, at vi hører denne sætning så ofte i evangelierne, fordi Gud ved, at vi er bange grund af vores synd.

"Betlehem er kuren mod denne frygt, for på trods af menneskets gentagne 'nej' siger Gud hele tiden 'ja'. Han vil altid være Gud-med-os. "Gud, sagde pave Frans, gør sig selv et lille barn for ikke at skræmme os.

Venter eller ønsker?

Hyrderne sov ikke da englen kom; de var på vagt. Den hellige fader sagde, at vores liv enten kan være kendetegnet ved at vente eller ved at ville have noget. Hvis vi afventer Herren midt under "vores sortsyn", sagde han, “så vil vi modtage hans liv."

Men hvis vi kun lever vores liv  udfra en egoistisk vilje, "hvor alt, hvad der betyder noget, er vores egne styrker og evner," sagde han, “forbliver vores hjerte lukket for Guds lys.”

Pave Frans sagde, at hyrderne straks drog ud og risikerede noget for Gud ved at lade deres flok være ubeskyttet. Efter de har set Jesus, går de ud for at forkynde hans fødsel.

“At holde vagt, at drage op, at risikere noget, at fortælle om skønheden: alle disse er kærlighedshandlinger," sagde han.

Elsk vores brødre og søstre

I julen, konkluderede pave Francis, vi ønsker alle at gå op til Betlehem. "Også i dag er vejen op ad bakke: højderne af vores egoisme skal overkommes og vi må ikke miste vores fodfæste eller glide ind i versligheden og forbrugerisme."

Så vi overlader os selv til Herren, sagde han. "Tag mig på dine skuldre, gode hyrde; elsket af dig, vil jeg være i stand til at elske mine brødre og søstre og tage dem ved hånden. "

25 december 2018, 12:38