Sök

Paven ved Angelus Paven ved Angelus  (AFP or licensors)

Paven ved Angelus: "ingen er en ubuden i Jesu hjerte”

Pave Frans talte om søndagens evangelielæsning til de troende forsamlet på Peterspladsen og sagde, at for at få adgang til Jesu hjerte må man overlade sig til Ham og føle behovet for helbredelse

Iben Thranholm - Vatikanstaten

Pave Frans omtalte søndag Jesus som livets kilde, om Han, som genopretter livet for dem, der stoler på ham.Med afsæt i Markusevangeliet, der fortæller om to mirakler, hvor en pige bliver genopvakt  fra døde, og en kvinde, der bliver helbredt, sagde paven, at troen er centrum for begge dem, og han fremhævede, at ingen er udelukket fra Herrens frelsende kærlighed.

Ingen er en ubuden

"Ingen skal føle, at de er en ubuden, illegeal eller nogen, der ikke har ret til at få adgang til Jesu hjerte", sagde han: "der er kun ét krav, og det er at man føler at man har brug og helbredelse og ønsker at overgive sig fuldt ud til ham"

Jesus, forklarede paven, ser dem i folkeskaren, der har tro og længes efter helbredelse, og han “tager dem ud af anonymitet, frigør dem fra frygten for at leve og vove".

Han gør det med et ord eller et blik, sagde han og sætter dem tilbage på sporet efter så meget lidelse og ydmygelse.

Et forhærdet hjertes død

Paven opfordrede også de troende til ikke at være bange for den fysiske død, og sagde, at den eneste død man bør frygte er, at "et forhærdet hjerte".

Han mindede om det stykke i evangeliet, hvor kvinden, der led af blødning, blev helbredt "så snart hun rørte ved Jesu kappe" og sagde, at tro fører til frelse.

"Denne kvindes tro tiltrak den guddommelige frelseskraft, der eksisterer i Kristus" fortsatte han og nævnte episoden om ​​den lille pige, som alle troede at var død, og sagde: ”Jesus sagde:" barnet er ikke dødt, men sover blot"og han sagde til hende:" lille pige, jeg siger til dig: opstå! ".

Synd er aldrig det sidste ord

På denne side i evangeliet påpegede Frans, er "temaerne om tro og nyt liv”, som Jesus kommer til at byde os, alle vævet sammen":

Jesus er Herren, og for ham er den fysiske død som søvn: der er ingen grund til at fortvivle. Den død vi skal frygte er den anden: Den er den, som består i et hjerte, der er forhærdet gennem ondskab! Men selv synd, er for Jesus, aldrig det sidste ord, fordi han bragte os Faderens uendelige barmhjertighed. Og selvom vi måske er faldet, når hans ømme og stærke stemme os og siger: "Jeg siger til jer: Stå op!

Pave Frans afrundede sin katekese med ordene: "Lad os bede Vor Frue om at ledsage os på vores trosrejse og med konkret kærlighed, især imod dem i nød".

01 juni 2018, 12:06