Pave Frans pa Barmhjertighedens søndag Pave Frans pa Barmhjertighedens søndag 

Pave Frans "Se på Gud bundløse kærlighed"

På den anden søndag i påsken, Barmhjertighedens søndag, fokuserede pave Frans i sin prædiken på den tvivlende Thomas, der ender med at elske Herren.

Iben Thranholm - Vatikanstaten 

Pave Frans pegede på, at ordet "at se" gentages igen og igen i evangeliets tekst (Johannesevangeliet kapitel 20, vers 19-31). Selvom disciplene ser Herren, beskriver evangeliet ikke, hvordan de så ham, sagde paven. Ved at nævne detaljerne "han viste dem sine hænder og hans side" (vers 20), synes evangeliet at "fortælle os, at det er sådan, disciplene" og Thomas "genkendte Jesus: gennem hans sår."

"Se" for os selv

Thomas ønskede at "se indenfor”," fortsatte pave Frans. Han ønskede at berøre “ Herrens sår med hånden, tegnene på hans kærlighed." Sådan er Thomas vores tvilling, fordi vi så ofte også vil vide selv, at Gud eksisterer i stedet for at tage andres ord for det. "Nej, vi har også brug for at "se Gud  og at røre ved ham med hænderne og at vide, at han er genopstået for os," sagde paven.

En kærlighedshistorie

Pave Frans fortæller os, at det er ved at se Jesu sår, at disciple fra enhver tid ved, at vi er blevet tilgivet, fordi vi "kontemplerer den grænseløse kærlighed, der flyder fra hans hjerte" - et hjerte, der banker for hver enkelt person. Da Thomas rørte ved Herrens sår blev Jesus til "min Herre og min Gud." 

Pave Frans beskriver Guds tilegnelser som min, som en "kærlighedshistorie." Den usikre, vævende discipel bliver så forelsket i Herren siger til ham: "Du blev menneske for min skyld, du døde og genopstod for mig og dermed er du ikke kun Gud; du er min Gud, du er mit liv. I dig har jeg fundet den kærlighed, jeg ledte efter, og meget mere end jeg nogensinde kunne forestille mig, "sagde pave Frans

Nyd denne kærlighed

Paven siger, at vi kan begynde at nyde denne nyfundne kærlighed gennem den samme gave Jesus gav på sin opstandelsens aften: syndens tilgivelse. Før tilgivelse gemmer vi os måske bag dørene af skam, resignation og synd.

Nåde hjælper os med at forstå skam som "første skridt mod et møde" og som en "hemmelig invitation fra sjælen, der har brug for Herren til at overvinde ondt," sagde pave Frans.

Resignation lokker os til at tro, at intet ændrer sig, når vi oplever at vi fejler, ligesom de modløse disciple efter ” 'Jesus kapitlet' i deres liv syntes færdige.” 

På et vist punkt, sagde Pave Frans, ”opdager vi, at livskraften ligger i at modtage Guds tilgivelse og at gå videre fra tilgivelse til tilgivelse. "

Den sidste lukkede dør at åbne for er synd. Pave Frans minder os om, at Jesus "elsker at komme ind præcist" gennem lukkede døre, "når enhver indgang virker spærret." Når vi går til skifte, lærer vi, at det, vi tror, ​​adskiller os fra Gud - synd - i stedet "bliver den sted hvor vi møder ham. Der kommer den Gud, der er såret af kærlighed, for at møde vores sår."

09 april 2018, 15:36