Sök

Paavin helatorstain saarna: Me janoamme kestävää toivoa

Helatorstaina juhlallisessa vesperissä paavi Franciscus korosti, että me kaikki tarvitsemme kestävää toivoa. Hän saarnasi Pietarinkirkossa, että Kristuksen taivaaseen astumisen myötä Herran missio on saavuttanut täyttymyksensä. Jeesus laskeutui luoksemme, nostaakseen meidät taivaaseen Isän luo. Saarnassaan paavi Franciscus kuulutti, että vuonna 2025 Katolisessa kirkossa vietetään riemuvuotta, jonka teemana on Toivon pyhiinvaeltajat.

Juho Sankamo

Saarnassaan paavi Franciscus opetti, että Kristus on niellyt kuoleman, jotta me voimme periä ikuisen elämän. Paavi korosti, että Jeesus laskeutui alas meidän luoksemme, jotta hän voisi korottaa meidät Isän luo. “Hän laskeutui alas nostaakseen meidät ylös. Hän laskeutui maan syvyyksiin, niin että taivas voisi avautua meidän yllämme. Hän on tuhonnut meidän kuolemamme, niin että mekin voimme ottaa vastaan ikuisen elämän.”

Tämä on, paavi korosti, meidän toivomme perusta: “Kristus, joka on noussut taivaaseen, kantaa Jumalan sydämeen meidän ihmisyytemme.” Kristuksen ruumiin pää on jo taivaassa. Me kuulumme jäseninä tuohon ruumiiseen, ja me saamme tulla osallisiksi Kristuksen saamasta taivaallisesta kunniasta. 

Toivon Riemuvuosi 2025

Paavi ilmoitti, että toivon riemuvuosi, 2025, on nyt lähellä. Toivossa ei ole kyse vain häilyvästä optimismista, vaan toivo perustuu siihen, mitä Jeesus on jo tehnyt. Kristillinen toivo ravitsee meitä jopa vaikeuksien keskellä. Kristillinen toivo aukaisee meille tien pois pessimismin ja alakulon vankilasta. Silloin, kun sydäntämme painaa ja lannistaa epäonnistumiset ja synti, silloinkin kristillinen toivo avaa meille tien eteenpäin.

Toivo on lahja, jonka Jumala on antanut meille kasteen kautta, paavi opetti. Paavi muistutti, että elämme nyt rukouksen vuotta, ja juuri rukouksessa on hyvä valmistautua toivon riemuvuoteen. Rukouksessa me korotamme sydämemme Kristuksen puoleen. Meistä pitää tulla toivon lähettiläitä tähän maailmaan, jota leimaa epätoivo. Pienillä hyvillä teoilla voimme kylvää hyvyyttä ympärillemme.

Me kaikki tarvitsemme toivoa

Paavi julisti, että kaikki tarvitsevat toivoa: luomakunta, yhteiskunta, kaikki ihmiset nuorista vanhuksiin, terveet ja sairaat, rikkaat ja köyhät. Kirkko tarvitsee toivoa. Usein uupumus ja heikkoudet lannistavat kirkkoa, mutta silti kirkon tulee aina muistaa, että se on Kristuksen morsian, jota Kristus rakastaa ikuisella ja uskollisella rakkaudellaan. Paavi Franciscus saarnasi, että kirkon tulee pitää yllä evankeliumin valoa, ja välittää kaikille Jeesuksen tuli.

Me kaikki janoamme toivoa

Me kaikki janoamme toivoa. Meidän sydämemme janoaa totuutta, hyvyyttä ja kauneutta, paavi korosti. Me kaipaamme sisimmässämme Jumalan läheisyyttä. Paavi pohti, että ehkä Jumala on meitä lähempänä kuin koskaan juuri silloin, kun olemme vaikeuksien ja pimeyden keskellä. Paavi Franciscus päätti saarnansa rukoukseen, että taivaaseen astunut Herra antaisi meille armon löytää uudelleen toivo! Niin että voimme julistaa toivoa ja rakentaa toivoa.

11 maj 2024, 06:58